Product toegevoegd

Damhert Nutrition

MenuSluiten

Let's talk about ... fats

Zijn vetten slecht voor je? Iets dat waarschijnlijk veel mensen zicht afvragen en meteen ook een van de grootste misvattingen over gezonde voeding.

Veel mensen denken namelijk dat vetten volledig geschrapt moeten worden in een gezonde voeding of dieet. Dit is echter niet het geval.

Vetten behoren, samen met koolhydraten en eiwitten, tot de belangrijkste nutriënten van onze voeding. Ze vervullen verschillende functies in ons lichaam. Zo zijn vetten een bouwstof voor onze lichaams

cellen, vormen ze een beschermend laagje rond onze organen en beschermen ze ons tegen de koude. Daarnaast leveren vetten ons essentiële vetzuren en vetoplosbare vitaminen (A, D, E, K). Vetten vormen een belangrijke bron van energie daar ze 9 kcal per g leveren.

Bij een overaanbod aan energie via de voeding slaat het lichaam dit op onder de vorm van vet in ons vetweefsel. In periodes van vasten en honger haalt het lichaam energie uit dit vetreserve. Vetten horen dus zeker thuis in een gezonde voeding of dieet.

Om een gezonde voeding samen te stellen met vetten moet men zowel naar de kwaliteit als de kwantiteit kijken.  Er bestaan 2 soorten vetten, verzadigde en onverzadigde vetten, die elk een verschillend effect hebben op onze gezondheid.

 

Cholesterol

Om het effect van deze vetten op de gezondheid te bespreken moeten we eerst de term cholesterol verder uitleggen. Je hebt vast wel eens gehoord over de ‘goede’ en ‘slechte’ cholesterol. Hoe zit dat nu precies?

Het lichaam heeft cholesterol namelijk nodig voor verschillende functies zoals o.a. de werking van de hersenen en zenuwstelsel en de productie van hormonen. Cholesterol is dus wel degelijk een nuttige stof voor ons lichaam. Er zijn echter 2 verschillende soorten cholesterol.

Enerzijds is er de LDL-cholesterol, de ‘slechte’ cholesterol en anderzijds de HDL-cholesterol, de ‘goede’ cholesterol. LDL en HDL kun je zien als een soort taxi’s of transportsystemen die cholesterol vervoeren in ons lichaam.

De LDL vervoert de cholesterol naar onze organen toe. Deze gebruiken vervolgens de hoeveelheid cholesterol die ze nodig hebben en de rest blijft achter in onze bloedvaten, waardoor onze bloedvaten vernauwen en de bloeddruk stijgt. Om deze reden wordt de LDL-cholesterol ook wel ‘slechte cholesterol’ genoemd. We streven dan ook naar een zo laag mogelijk gehalte aan LDL-cholesterol in ons bloed.

De HDL-cholesterol anderzijds, vervoert het teveel aan cholesterol in onze bloedvaten terug naar de lever, waar het afgebroken wordt. Hoe hoger de HDL-cholesterol, hoe lager het gezondheidsrisico dus.

 

verzadigd vs. onverzadigd vet

Terug naar het verhaal van de vetten. Wat hebben cholesterol en vetten met mekaar te maken?

Enerzijds hebben we de verzadigde vetten of de ‘slechte’ vetten. Deze vinden we vooral terug in dierlijke producten zoals vette vleessoorten en volle melkproducten, maar ook in bewerkte producten zoals snoep, koek en gebak. Verzadigde vetten verhogen de LDL-cholesterol en dus ook het gezondheidsrisico. Deze vetten beperk je dus best zoveel mogelijk.

Anderzijds zijn er de onverzadigde vetten of de ‘goede’ vetten, o.a. omega 3, omega 6 en omega 9 vetzuren. Belangrijke bronnen van deze vetten zijn noten, plantaardige oliën, vis en spirulina. Onverzadigde vetten verlagen de LDL-cholesterol en kunnen de HDL-cholesterol zelfs verhogen. Ze hebben een positief effect op onze gezondheid.

 

Om een gezonde voeding samen te stellen moeten we rekening houden met zowel de kwantiteit als de kwaliteit van de vetten.  Zoals bij alles, geldt bij vetten ook ‘téveel is nooit goed’. Een evenwichtig voedingspatroon bestaat voor ongeveer 30% uit vetten.

Hierbij is de kwaliteit van de vetten ook belangrijk. Probeer voornamelijk te kiezen voor onverzadigde vetten en beperk de hoeveelheid verzadigde vetten in je voeding.

 

Hier kan Damhert je bij helpen!

In ons Biofood gamma vind je verschillende soorten noten en zaden, rijk aan onverzadigde vetten. Een handje noten per dag levert immers een flinke dosis gezonde, onverzadigde vetten aan. Probeer daarom eens vaker een handje noten als tussendoortje te nemen. Daarnaast zijn onze plantaardige oliën ook een belangrijke bron van gezonde vetten. Dankzij het uitgebreide aanbod kun je eindeloos variëren tussen de verschillende soorten oliën.

Ook onze producten o.b.v. spirulina verdienen een plaats in een gezonde voeding. Spirulina behoort tot de algen en is een belangrijke bron van omega 3 vetzuren. Omega 3-rijke vissoorten, halen hun omega 3 namelijk uit algen. Bovendien is Spirulina ook een duurzame keuze. Probeer dus zeker onze Spirulina algenburgers en rijstwafels met spirulina eens.

Lukt het je toch niet om via je voeding voldoende omega 3 vetten te consumeren of kan je er maar niet genoeg van krijgen? Dan is ons omega 3 supplement de oplossing voor jou!

 

Neem snel een kijkje in onze webshop

Let's talk about ... fats

Deel deze blog

Andere blog posts

Green vibes

Damhert kiest voor plantaardig, u toch ook? Lees hier snel meer over onze heerlijke vleesvervangers

Lees meer

Kies voor duurzaamheid met Damhert

Duurzaamheid wint de laatste jaren steeds meer aan belang. Benieuwd hoe ook jij kan bijdragen aan een duurzamere wereld? lees het hier!

Lees meer

Het FODMAP-arm dieet

Het FODMAP-arm dieet? wat is het en hoe kan Damhert u helpen? Ontdek het snel in deze blog!

Lees meer